Uklidit v těle

Přichází jaro a s ním i spojené různé jarní detoxy. Nastala postní doba, kterou běžně známe z historie jako období po masopustu do Velikonoc. Je to něco přirozeného, kdy se dává klid zvířatům, aby měli čas po zimě rozšířit své řady. Po zimě se ztenčují zásoby a také se kazí. Možná to v supermarketech není vidět, ale lokálních a čerstvých surovin je opravdu málo.

Po zimě se čistí domy, tělo i mysl.

Proč detoxikovat a čistit organismus?

Protože tělo nemůže regenerovat, aniž bychom ho nedetoxikovali. Očista organismu může být skvělý způsob, jak znovu nakopnout svůj organismus, imunitní systém a celkově se cítit lépe a mít více elánu a radosti ze života.

Detoxikace zlepší obranyschopnost organismu, posílí imunitu a je i prevencí proti nemocem. Zlepší se pleť a zažívání. Budete mít více energie a síly do života. Detoxikace očistí i vaši mysl. Pomůže zastavit nebo snížit špatné stravovací návyky. Dobitím energie, vitamínů a minerálů může pomoci snížit každodenní stres.

Potřebujete detox?

Pokud na alespoň dvě otázky odpovíte kladně, tak bych vám jarní detox určitě doporučila.

  1. Jste často unavení?
  2. Jste po jídle ospalí?
  3. Jíte, i když nemáte hlad?
  4. Máte chutě na sladké nebo jiná nevhodná jídla?
  5. Jíte jídlo z rychlého občerstvení?
  6. Zhoršila se vám pleť nebo vlasy?
  7. Cítíte se plní a nafouklí? Zhoršilo se vaše zažívání?
  8. Trpíte kašlem, rýmou nebo jste často zahlenění?
  9. Vrací se vám nemoci?
  10. Nabrali jste nechtěná kila navíc?
  11. Máte nadváhu?
  12. Máte převážně tuk kolem břicha?
  13. Máte pravidelně infekce – koutky, afty nebo jiná infekční onemocnění?
  14. Máte nějaké alergie?
  15. Bolí vás často hlava?

Můj detoxikační plán

Dnes jsem začala svůj detox. Mám v plánu se pročistit i zhubnout nějaké to kilo navíc. Vrátil se mi ekzém na zápěstí a svědí mě pokožka hlavy, takže chci zabojovat i s tímto.

Kromě úpravy stravy mám v plánu doplnit i fyzické aktivity a hlavně dostatek odpočinku a také se budu snažit dost spát. V mém případě pouze neponocovat, protože s nočním kojením to není na 100% kvalitní spánek (ale i tak se vyspím dobře).

Super je zařadit otužování, saunování nebo masáže. Postupně se může zlepšovat kvalita kůže. Lze to podpořit pořádným vydrbáním žínkou nebo peelingem např. z cukru nebo soli (podle požadované hrubosti) s medem a olivovým olejem.

Co pít?

Na pití budu mít vodu, vodu s citrónem a čaje (kojící, ajurvédské a také různé nasušené bylinky ze zahrady).

Jak na to?

Každý týden přidám některé potraviny, ale nepřestanu jíst to, co předchozí týden, nejvíce samozřejmě zeleniny.

Jídla si chci hlavně užívat a jíst to, co mi dělá dobře. Budu se snažit jíst víc v klidu a bez shonu.

Střeva nejlépe hojí vývar z kostí, fermentované nebo zakysané výrobky. Takže těmito potravinami se chci živit co nejvíce.

Může to být i nepříjemné

Záleží, jak je tělo zanesené, ale může se vyskytnout die off efekt. Kvasinky, kterým tímto rapidně snížíme příjem cukru, tak mohou vyvolat docela slušné zhoršení stavu. Mám zkušenost, že se mi vždy zhorší ekzém. Můžete mít abstinenční příznaky z nedostatku cukru. Může se objevit ospalost, podráždění, zimnice, bolest hlavy, nevolnost, nafouklé břicho, problémy se stolicí.

Většinou jsou nejhorší první 3 až 4 dny. Pro mě to je vždy důvod se nevracet (nebo alespoň ne hned) k předchozímu stravování.

První týden

  • ovoce (nejlépe jen dopoledne, zaměřit se víc na méně sladké nebo kyselé – kyselá jablka, bobuloviny, citrusy, ananas, jahody… a raději zeleninu než ovoce, v případě chuti na sladké třeba meloun nebo nastrouhaná mrkev)
  • zelenina (nejlépe zelená nebo fermentovaná)
  • divoké byliny (kopřiva, ptačinec, bršlice, svízel, hluchavka, medvědí česnek, jitrocel, pampeliška, sedmikráska, jetel, lebeda, řebříček…)
  • klíčky
  • fazolové lusky, olivy
  • vývar z kostí (maso dojí někdo jiný z rodiny)
  • himalájská sůl, koření, bylinky (nebát se experimentovat)
  • olivový olej, kokosový olej, sádlo, máslo, ghí
  • ocet na zálivku

Zeleninu budu jíst čerstvou, fermentovanou (domácí kysané zelí), rozmixovanou na smoothie, dušenou, jako polévku, opečenou třeba jako hranolky, smaženou na olivovém nebo kokosovém oleji, pesto atd.

V případě krize si dám hrst ořechů nebo neslazeného sušeného ovoce.

  • procházky, protahovací cviky – jóga, pozdrav slunci, posilování pánevního dna

Ze začátku to s cvičením nepřehánět, přece jen je to razantní snížení sacharidů. Pohyb zaměřit na příjemné protahování nebo procházky, které odvedou pozornost od přemýšlení o jídle.

Druhý týden

  • vejce (jak říká Janina z Cukrfree „od šťastných slepiček“)
  • maso (nejlépe z dobrého chovu)
  • ryby
  • houby
  • ořechy (u mě budou převažovat mandle, lískové, vlašské nebo kokos)
  • semínka (konopné, slunečnicové, dýňové, lněné…)

Ještě nevím, jak budu zvládat první týden, přece jen kojím. Pokud to nepůjde, tak začnu zařazovat některé potraviny z druhého týdne dříve.

Mám docela dobrou zkušenost si po nějaké době, když už jím normálně, dát ještě opakování druhého nebo třetího týdne.

  • procházky, protahovací cviky, 1x týdně kardio cvičení, 1x týdně silové cvičení nebo kombinace kardio a silového

Třetí týden

  • zakysané mléčné výrobky (zákys, kefír, jogurt)
  • kvalitní šunka
  • ryby z konzervy, uzené ryby, zavináče
  • procházky, protahovací cviky, 1-2x týdně kardio cvičení, 1-2x týdně silové cvičení nebo kombinace kardio a silového

Čtvrtý týden

  • ostatní mléčné výrobky (tvrdé sýry, tvaroh, cottage, lučina…)
  • pohanka nebo jiné pseudoobilniny (amarant, quinoa)
  • jáhly
  • brambory (velmi omezeně)
  • luštěniny
  • kváskový chleba (max. krajíc za den, pokud nechybí, tak klidně až za týden)
  • procházky, protahovací cviky, 1-2x týdně kardio cvičení, 1-2x týdně silové cvičení nebo kombinace kardio a silového + zvýšení  obtížnosti (přidat činky/láhev s vodou/guma nebo změna cviků)

Další pomocníci, aby v těle bylo jako v pokojíčku

Ostropestřec mariánský

Ostropestřec čistí játra i žlučník. Obsahuje látku zvanou silymarin, která pomáhá s regenerací jater. Ostropestřec se používá při cirhóze jater, toxických otravách, žlučníkových kamenech nebo třeba žloutence.

Ostropestřec se dá sehnat v podobě nálevových sáčku s již hotovým čajem nebo semena. Semena se mohou rozkousat, mají charakteristickou nahořklou chuť. Mě tedy moc nechutnaly.

Nebo si můžete z drcených semen připravit čaj. Používám na to obyčejný elektrický mlýnek na kávu, ve kterém si rozemelu asi polévkovou lžíci semen a ty zaliji půl litrem vřelé vody. Nechám 10 minut luhovat.

Lněné semínko

Lněné semínko obsahuje velké množství vlákniny a omega-3 nasycené mastné kyseliny. Podporuje střevní peristaltiku, léčí střeva a klouby. Je důležité je pořádně rozkousat nebo ho jíst mleté. Stejně jako Ostropestřec rychle oxiduje, tak aby se předešlo žluknutí, je dobré mít připravené jen takové množství, které okamžitě spotřebujete.

Lněné semínko si ráda dávám do polévky nebo jogurtu.

Autor: Eva Knoblová

Baví mě inspirovat lidi, jak se netrápit nepořádkem a mít čas nejen na rodinu, ale i sami na sebe. Ukazuji lidem cestu, jak jde žít minimalisticky i s dětmi. Mou vášní je uklízení a vím, jak může být úklid zábava, jak ho udržet a zároveň šetřit přírodu a peněženku.   Můj příběh si přečtěte zde >>   ZDARMA si můžete stáhnout eBook 5 pravidel ke stále uklizené domácnosti.   Eva je autorka eBooku Detoxikuj svůj dům.   Kontaktovat mě můžete na mamauklizi@evaknoblova.cz nebo 728 129 874.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *